Lidl Stiftung & Co. KGlidl

October 2015 – October 2018

Period

Project

Role in project

Project size

02/2018

07/2018
Vorbereitung der technischen Konvertierung des Lidl-SAP-ERP nach S/4 HANA
Projektleiter
Als Teil des Gesamt-Programms:
~500 Mio.€ gesamtes Programm-Budget
10/2015
- 10/2018
Einführung von SAP Retail for HANA in 28 verschiedenen Ländern
Verantwortlich für das Teilprojekt Aufteiler Frische

 


Wincor Nixdorf Retail Consulting GmbHwincor nixdorf logo

January 2015 – September 2015

Period

Project

Role in project

Project size

2015

Einführung eines von Wincor Nixdorf entwickelten Standard-ERP-Systems bei einem mittelgroßen Lebensmittel-Einzelhändler vor Ort in Italien

Projektleiter und Solution Architekt

~2 Mio. € Projekt-budget


Accenture GmbHaccenture logo

November 2012 – December 2014

Period
Project
Role in project
Project size
2014
Europaweite Einführung von SAP bei einem der weltweit führenden Brauereiunternehmen
Projektleiter Logistik zuständig für die Länder Finnland, Polen und Schweiz
~40 MA im Team
 2014
Einführung von SAP mit den Kernkomponenten ECC und EWM im Logistikbereich eines großen deutschen Versandhandelskonzerns
Projektleiter „Programminitialisierung“: Unterstützung der vom Kunden gestellten Programmleitung bei der Detaillierung der weiteren Projekte
~20 Mio.€ Programm-budget
2014 Neu-Einführung von SAP ECC bei einem weltweit agierenden Multi-Technologiekonzern Supply Chain Lead für die europäischen Märkte ~30 MA im Team (auch andere externe Dienstleister)
12/2013
Zusammenführung von IT-Systemen im Rahmen eines Unternehmens-Mergers in Japan
Unterstützung der Programmleitung vor Ort in Tokio
~10 Mio.€ Programm-budget

 

Kaufland Informationssystemekaufland logo neu

May 2007 – October 2012

Period

Project

Role in project

Project size

12/2010 – 10/2012
Konzeption und internationale Durchführung eine SAP-LES-Releasewechsels
Projektleiter verantwortlich für die Umstellung von 28 SAP-Systemen in 7 Ländern
~2 Mio.€ Projektbudget
06/2010 – 03/2012
Neukonzeption einer Lösung für das Management von optimalen Lieferzeiten der Waren an die Kaufland-Märkte
Projektleiter
~0,5 Mio.€ Projekt-budget
05/2007 – 05/2010
Einführung von SAP LES zusammen mit zusätzlichen Komponenten von SAP Retail und einem Pick-by-Voice-System bei folgenden Auslandsgesellschaften von Kaufland:
- Tschechien
- Polen
- Rumänien
- Slowakei
Projektleiter verantwortlich für die Einführung vor Ort.
Die Steuerung dieses komplexen Projektes erforderte meine permanente Präsenz vor Ort im Land (ca. 9 Monate pro Land).
Meine wesentlichen Aufgaben im Projekt waren:
  • Projektplanung
  • Ermittlung der landes-spezifischen Software-Deltas und Koordination der Erstellung entsprechender Pflichtenhefte und deren späterer Realisierung
  • Organisation der Anwenderschulungen im Land (für jeweils bis zu 700 Kollegen)
  • Koordination umfangreicher Systemtest-Aktivitäten
  • Leitung der Aktivitäten der termingerecht erfolgten Produktivstarts
~30 MA im Team pro Standort,
~2 Mio.€ Projekt-budget pro Standort

Salomon Automation GmbHSalomon Logo

January 2004 – April 2007

Period
Project
Role in project
Project size
06/2006
-
04/2007
Unterstützung der Einführung von SAP Retail und Aufschaltung eines weiteren Sortiments mit dem Lagerverwaltungssystem WAMAS bei einem Händler für Heimtextilien
Projektleiter
~10 MA im Team
02/2006 – 04/2007
Einführung des Lagerverwaltungssystems WAMAS und eines Pick-by-Voice-Systems beim Lebensmittel-Discounter ALDI Süd
Projektleiter
~20 MA im Team
Ende 2005 – 04/2007
Einführung des Lagerverwaltungssystems WAMAS im Zusammenhang mit umfangreicher Lager-Automatisierungstechnik in einem großen Unternehmen der fleischverarbeitenden Industrie (Bauerngut, Bückeburg)
Projektleiter Lagerverwaltungssystem
~20 MA im Team
2004 –
Ende 2005
Einführung des Lagerverwaltungssystems WAMAS in allen Lagerstandorten einer Regionalgesellschaft des Lebensmittel-Einzelhändlers EDEKA
Projektleiter verantwortlich für:
  • Konzeption Gesamtprojekt-Planung
  • Technische Dokumentation
  • Pflichtenheft-Erstellung
  • die erfolgreiche Einführung in allen Lagerstandorten einer EDEKA-Großhandlung
~25 MA im Team

 

Unternehmensgruppe Tengelmann tengelmann

November 1991 – December 2003

Period
Project
Role in project
Project size
2003
Übernahme der Abwicklung der Versorgung aller PLUS-Filialen mit Frischfleisch / Frischgeflügel mit einem PLUS-eigenen Logistiksystem
Projektleiter
~5 MA im Team (intern und extern)
2002 - 2003
Einführung des Lagersteuerungssystems ALWIS an zusätzlichen Lagerstandorten
Projektleiter
~10 MA im Team (intern und extern)
2002 - 2003
Schaffung eines einheitlichen Warenwirtschaftssystems für die PLUS Warenhandelsgesellschaft
Stellvertretender Gesamtprojektleiter
~30 MA im Team
2002
Konzeption einer Strategie zur Vereinheitlichung der beim Discounter PLUS eingesetzten Warenwirtschafts- und Logistiksysteme
Projektleiter
~10 MA im Team
2001
Einführung einer Standardsoftware zur Software-/Datenbank-Verwaltung, -Versionierung und -Verteilung
Projektleiter
~5 MA im Team
2000 -2001
Integration von Einkaufsfunktionalitäten in EUROLOG
Projektleiter
~10 MA im Team (intern und extern)
2000 - 2001
Umstellung der IT-Systeme der Unternehmensgruppe Tengelmann auf den €uro
Teilprojektleiter mit maßgeblicher Mitarbeit an der Konzeption der Vorgehensweise
~100 MA im Gesamt-projekt
1999 - 2000
Evaluierung und Prototyping von SAP R/3 Retail als Grundlage zur Entscheidung einer neuen Systemarchitektur
Teilprojektleiter (verantwortlich für Logistiksysteme)
~15 MA im Team
1998 - 2000
Ordnungsgemäße Sicherstellung des Jahreswechsels 2000 mit den IT-Systemen der Unternehmensgruppe Tengelmann
Teilprojektleiter (verantwortlich für eine Gruppe von Systemen)
~100 MA im Gesamt-projekt
1998 - 2000
Weiterentwicklung von EUROLOG für den optimierten Einsatz im Bereich Obst/Gemüse
Projektleiter
~10 MA im Team (intern und extern)
1997 - 1998
Konzeption, Entwicklung und Praxiseinführung der „Mehrlagerfähigkeit“ des Warenwirtschaftssystems EUROLOG mit Zentralisierung der Disposition
Projektleiter
~15 MA im Team (intern und extern)
1997
Einführung des Warenwirtschaftssystems EUROLOG bei Plus Tschechien, Prag
Projektleiter
~20 MA im Team (intern und extern)
1996 - 1997
Einführung des Warenwirtschafts-systems EUROLOG bei Plus Polen, Katowice
Projektleiter
~20 MA im Team (intern und extern)
1995 – 1996
Weiterentwicklung des Warenwirtschaftssystems EUROLOG zum Einsatz für alle Sortimentsbereiche, Übersetzung in die spanische Sprache und dessen Einführung bei Tengelmann España, Madrid
Projektleiter
~25 MA im Team (intern und extern)
1991 – 1994
Entwicklung eines neuen PROGRESS-basierten Warenwirtschaftssystems (intern EUROLOG genannt) für die Obsteinkaufsstellen der Unternehmensgruppe Tengelmann mit Anbindung an SAP R/3 FI/CO und Data Information Warehouse
Projektmitarbeiter mit den Aufgaben :
  • Programmierung
  • Erstellung von Fach- und DV-Konzepten
  • Anwendungsdesign
  • Datenbankdesign
  • Datenbankadministration
  • Unix-Systemadministration und Installation von Produktivsystemen
~30 MA im Projekt (intern und extern)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lidl Stiftung

October 2015 – October 2018

 

 

Period

Project

Role in the project

Project size

02/2018 – 07/2018

Preparation of the technical conversion of the Lidl-SAP-ERP-solution to SAP S/4 HANA

Project manager

as part of the SAP program:

~€ 500 million total Program-Budget

10/2015
-

10/2018

Implementation of SAP Retail for HANA in 28 different countries

Project Manager for Allocations of Fresh Products

as part of the SAP program:

~€ 500 million total Program-Budget

 

Wincor Nixdorf Retail Consulting

January 2015 – September 2015

 

 

Period

Project

Role in the project

Project size

2015

Implementation of a Standard-ERP-System for a middle size Food-Retailer in Italy

Project Manager and Solution Architect

~2 Mio. € Project-Budget

 

Accenture

November 2012 – December 2014

 

 

Period

Project

Role in the project

Project size

2014

Implementation of SAP in Europe for one of the biggest brewery companies in the world

Delivery Lead Logistics responsible for the implementation of SAP WM, SAP LE and SAP EWM in the countries Finland, Poland and Switzerland

~40 team members

2014

Implementation of SAP with the core components ECC and EWM in the logistics area of a big German mail order business company

Support of the Program-Management (coming from the customer) during the initialization of the program

~€ 20 million Program-budget

12/2013

Combining existing IT-systems during a company-merger in Japan

Support of the project management on site in Tokyo

~€ 10 million Program-budget

2013

New implementation of SAP ECC within a large international multi-technical company

Supply Chain Lead for the European markets. Responsible for the areas MTD (make to deliver), LEX (logistics), OTC (order to cash), MTO (market to order), STP (source to pay). SAP modules MM, SD, WM,GTS

~30 team members (also coming from External)

 

Project list

       
   
 
     

 

Kaufland Information Systems

May 2007 – October 2012

 

 

Period

Project

Role in the project

Project size

12/2010

-

10/2012

Conception and international execution of a SAP LES Release-Change for 31 SAP systems

Project manager

~€ 2 million Project-budget

06/2010

-

03/2012

Conception of a solution for the management of optimal delivery times of the goods to the Kaufland-stores

Project manager

~€ 0.5 million Project-budget

05/2007

-

05/2010

Implementation of SAP LES as well as additional components of SAP Retail and a Pick-by-Voice system in the following abroad-countries of Kaufland:
-Czech Republic
-Poland
-Romania
-Slovakia

Project manager responsible for local implementation.

The management of this complex project required my permanent presence locally in the country (approx. 9 months per country).

My main tasks in the project:

¨    Project planning

¨    Determination of the country-specific software Deltas and co-ordination of the creation of the business- and IT-concepts to realize the Deltas

¨    Organization of the user trainings in the country (for each country up to 700 colleagues)

¨    Communicating with the management of all affected departments / areas

¨    Co-ordination of extensive system test

¨    activities before productive start

¨    Leading the activities of the productive starts done as scheduled

~30 international team members,

~€ 2 million Project-budget per location

 

 

 

 

 

Project list

       
   
 
     

 

 

Salomon Automation

January 2004 – April 2007

 

Period

Project

Role in the project

Project size

06/2006

-

04/2007

Support of the implementation of SAP Retail with the warehouse management system WAMAS within a reseller for home textiles

Project manager

~10 team members

02/2006

-

04/2007

Implementation of the warehouse management system WAMAS and a Pick-by- Voice system within the food discounter ALDI south

Project manager

~20 team members

End of 2005

04/2007

Implementation of the warehouse management system WAMAS in connection with extensive warehouse automation technic in a large company of the meat-processing industry (company Bauerngut in Bueckeburg, Germany)

Project manager

~20 team members

2004

-

End of 2005

Implementation of the warehouse management system WAMAS in all distribution centers of the food retailer EDEKA

Project manager responsible for

¨   overall project planning

¨   Technical documentation

¨   Business concepts, IT-concepts

¨   the successful implementation in all distribution centers of one EDEKA wholesale business unit

~25 team members

 

 

 

 

 

 

 

 

Project list

       
   
 
     

 

 

 

Tengelmann Group

November 1991 – December 2003

 

Period

Project

Role in the project

Project size

2003

Overtaking the supply of all german PLUS stores with fresh meat/fresh poultry with a plus-own logistics system

Project manager

~5 team members (internal and external)

2002

-

2003

Implementation of the warehouse management system ALWIS in additional distribution centers of PLUS

Project manager

~10 team members (internal and external)

2002

-

2003

Creation of a uniform ERP-System for the discounter PLUS

Deputy overall project manager

~30 team members

2002

Finding of strategy for the uniformation of all ERP- and warehouse management systems used by the company PLUS

Project manager

~10 team members

2001

Implementation of a standard software for the tasks:
-software/ database
 management,
 -software version-management
- software distribution

Project manager

~5 team members

2000

-

2001

Integration of additional purchase functionalities into the ERP-system EUROLOG

Project manager

~10 team members (internal and external)

2000

-

2001

Conversion of the IT-systems of the entire Tengelmann group to €uro

Subproject leader with relevant part at the conception of the approach

~100 team members in the whole project

1999

-

2000

Evaluation and prototyping of SAP R/3 Retail as basis for the decision of a new system architecture

Subproject leader (responsible for logistics systems)

~15 team members

1998

-

2000

Safekeeping of proper turn to the year 2000 with the IT-systems of the entire Tengelmann group

Subproject leader (responsible for a group of systems)

~100 team members in the whole project

1998

-

2000

Advancement of the ERP-system EUROLOG for optimized use within the assortment fruits and vegetables

Project manager

~10 team members (internal and external)

 


Project list

       
   
 
     

 

 

 

Tengelmann Group

November 1991 – December 2003

 

Period

Project

Role in the project

Project size

1997

-

1998

Conception, development and practice implementation of the “multi-warehouse-availability“of the ERP-system EUROLOG with centralization of sourcing activities

Project manager

~15 team members (internal and external)

1997

Implementation of the ERP-system EUROLOG within plus discount Czech Republic, Prague

Project manager

~20 team members (internal and external)

1996

-

1997

Implementation of the ERP-system EUROLOG within plus discount Poland, Katowice

Project manager

~20 team members (internal and external)

1995

-

1996

Advancement of the ERP-system EUROLOG for use with all assortment ranges, translation into the Spanish language and its implementation within Tengelmann España, Madrid

Project manager

~25 team members (internal and external)

1991

-

1994

Development of a new PROGRESS-based ERP-system (internally called EUROLOG) for the fruit purchase departments of the entire German Tengelmann group with interfaces to SAP R/3 FI/CO and Data Information Warehouse

Project team member with the tasks:

¨    System administration/installation of practice systems

¨    Database design

¨    Database administration

¨    Application design

¨    Production of business- and IT-concepts

¨    Programming

~30 team members (internal and external)